Archive for august 2017

Simple tips til et lykkeligere liv

Simple tips til et lykkeligere liv

At være lykkelig handler ikke om tilfældigheder eller skæbne. Det er en følelse, du selv frembringer – og faktisk er det mest af alt en indstilling, du skal vælge aktivt frem for at stræbe efter. Her får du 5 gode råd til, hvordan du bliver mere lykkelig.

#1: Stop med at jagt det perfekte

Ingen mennesker er perfekte. Derfor bør du stoppe med at stræbe efter, at du selv eller andre skal være perfekte. Lad være med at forsøge at imponere andre mennesker hele tiden. Lær at sige nej til urimelige ting, du ikke kan stå inde for – både privat og i dit arbejdsliv.

#2: Vær tilfreds med dét, du har

Lykke handler i mange tilfælde om, at du skal være tilfreds med dét, du har. Lad være med at stræbe efter de ting, der gør andre lykkelige. Hvis du konstant sammenligner dig med andre mennesker, vil det kun gøre din situation værre. Du ved desuden heller ikke, hvordan andre har det indeni. Vær tilfreds med dig selv og dit liv, og hvis der er noget, der er i vejen for det, så gør noget ved det.

#3: Brug tid på det at være alene

Det er vigtigt, at du kan finde ud af at være alene. Kun, når du er alene, kan du samle dine tanker og mærke efter. Læs en bog, løb en tur, interessér dig for en hobby eller gør noget andet alene. Det giver dig ny energi og pause.

#4: Lev dit liv sundere

Tænk over, hvor godt du har det, når du netop er kommet hjem fra en løbetur, når du har spist sund mad eller fået en god nats søvn. Du behøver ikke at leve så sundt, at det bliver fanatisk, men din krops tilstand afspejles i din psyke, og derfor er det vigtigt at tage hånd omkring din sundhed. Husk på, at sundhed ikke bare er motion og spise – det er også at tage tid til de ting, du holder af. Oplev noget; gå til intimkoncert, hop i faldskærm, tag ud at rejse og nyd din tilværelse med alt, hvad det indebærer.

#5: Lær dig selv at leve i nuet

Dit liv er kortere, end du går og tror. Det er dumt at ærgre dig over ting, der er sket i fortiden, og der er slet ingen grund til at bekymre dig om fremtiden. Dét, der er vigtigt, er, hvad der sker her og nu. Du kan alligevel ikke ændre ved fortiden, og fremtiden bliver, som den bliver. Det er de ting, du gør her og nu, der bestemmer din fremtid. Hvis du nyder tiden nu, kommer du nok også til det i fremtiden. Hvis du begår en fejl, er der ingen grund til at ærgre dig over det. Lær noget af fejlene i stedet, så du ikke kommer til at begå de samme fejltagelser igen. Lev i nuet – og nyd dit liv, imens du har det!

More

Sådan kommer du i gang med at træne

Sådan kommer du i gang med at træne

Du har garanteret forsøgt at melde dig ind i et fitnesscenter engang. Du har garanteret også meldt dig ud igen. Det kan være svært at komme i gang med at træne – også selvom du har gode intentioner. Med lidt forarbejde kan du sikre, at dit næste forsøg ikke falder til jorden. Er du interesseret i at vide, hvordan? Så læs med her, hvor du får et par gode råd.

Først og fremmest skal du finde ud af, hvad du gerne vil opnå. Vil du gerne være stærkere, eller vil du tabe dig? Fortæl dem omkring dig om dine planer, så de ved, hvorfor du er nødt til at bruge tid i træningscenteret. Du har også en klar fordel, hvis du printer en træningsplan ud. Har du en printer derhjemme, kan du spare lidt penge, hvis du gør det med Epson-blækpatroner fra InkPro.

Hvad skal du vælge?

Først og fremmest bør du benytte dig af alle de muligheder, du har til rådighed, når det kommer til at opnå dine mål. Du bør altså ikke bare bruge en lille håndfuld af redskaberne i fitnesscenteret. Når du begynder, er alle ting nye og spændende, og derfor bør du prøve dem allesammen, så du finder ud af, hvilke der egner sig til din træning.

Det første, du skal træne, er dine muskler og led. Lad være med at presse for meget på i starten, men tag det stille og roligt. Herefter kan du begynde at snuse dig frem, så du finder lige præcis det, der fungerer for dig. Måske er det en kombination af vægttræning og cykling? Måske er det vægttræning og løb? Måske noget helt tredje. Ved at kombinere to eller tre træningsformer, aflaster du kroppens led, så det ikke er de samme du slider på hele tiden.

Generelt bør du dog altid have styrketræning med, da det er en aktivitet, der styrker dig og holder dit muskelapparat på toppen. Vælg eventuelt en romaskine, der er let at have i hjemmet. Du kan finde en test af romaskiner her.

More

Al bevægelse er sundt – vær aktiv med dine børn

Al bevægelse er sundt – vær aktiv med dine børn

De fleste af os kender godt sundhedsrådene der lyder, at man skal gå minimum 10.000 skridt om dage, hvis man skal følge sundhedsstyrelsens anbefalinger, selvom der er mange der mener, at tallet nærmere burde være omkring 12.000 for personer mellem 18 og 40 år.

Det er de færreste, der rent faktisk er klar over, hvor mange eller hvor få skridt de går i løbet af en dag. Nogen følger med i det via deres smartphones, mens andre holder øje med skridttællere og lignende. Faktum er dog, at de færreste ved hvor lidt de egentlig får gået på en dag.

Bevæg dig på arbejdet – det betyder noget

Der skal lyde en varm anbefaling til at du prøver at tælle dine skridt en dag, du kan meget vel blive foruroliget over resultatet. Noget af det du skal huske på, at alt bevægelse tæller i det store regnskab. I stedet for at sidde ned hele dagen (hvis du arbejder på kontor), så rejs dig. Gå lidt rundt eller stå op og arbejde bare en halv til en hel time om dagen, det betyder meget.

Leg med børnene i stedet for at se på

Hvis du har små børn er du uden tvivl vant til at lege med dem, men det store spørgsmål er, hvor meget du egentlig leger med dem, og hvor meget du bare kigger på. En god ide er at finde nogle lege, som du rent faktisk også har lyst til at være med det. Hvis du leger fysisk med dit barn i en time om dagen, hvor du aktivt deltager, kommer du hurtigt målet nærmere.

Gode forslag til aktiviter der giver god motion.

Boldspil  – som basketball og fodbold – det kræver ikke andet end et fodboldmål eller basketball kurv, der kan købes til en meget overskuelig pris.

Cykling – enten med børnecykel eller løbecykel. Kør nogle gode ture sammen, sundt for børnene og mindst lige så sundt for jer.

Legepladsen – men vær aktiv. Kravl med op i stativerne og prøv rustjebanen lige så mange gange som dit barn.

More

Yoga – sådan kommer du i gang

Yoga – sådan kommer du i gang

Selvom der er mange der måske tror det modsatte, så er yoga rent faktisk en af de ting der er lettest at komme i gang med, hvis man gerne vil styrke sine muskler, smidighed og stadig øge sin forbrænding. Det kan godt være at det kræver mange års øvelse, at kunne mestre de mest vanskelige øvelser, men mindre kan også gøre det.

Hvis man tager det meget seriøst, er det bedste naturligvis at gå på et yogahold, hvor der er en instruktør, der kan hjælpe dig med at få gang i de rette øvelser og ikke mindst at udføre dem rigtigt. Når du først er kommet lidt i gang, så er der rigtig meget, der kan laves hjemme i stuen.

Den mindst krævende fysiske udfoldelse

Noget af det der er så nemt ved yoga, er at det hverken kræver en masse udstyr, eller en masse plads. Så uanset om du bor i et stort hus med en kæmpe stue, eller en lille studielejlighed, så kan du næsten altid finde plads til at dyrke yoga. Det eneste det kræver er en yogamåtte og noget yogatøj. Du kan købe specialt yogatøj, men du kan også bare bruge noget almindeligt tøj. Det vigtigste er at du er tilpas i det, og at du kan bevæge dig frit i det. Du kan finde både yogamåtter og yogatøj her.

Youtube er din ven

Når du først er kommet i gang med yoga, og har fået en vis forståelse for de forskellige øvelser, kan du begynde at bygge videre på repertoiret og give dig selv nye udfordringer og nye øvelser, her finder du hurtigt ud af, at internettet og isærdeleshed Youtube er din ven, her kan du nemlig finde et hav af yoga øvelser og undervisning.

Som nævnt indledningsvist så kan det dog være en god ide at starte på et hold, hvor du bliver sat lidt ind i nogle grundøvelser, da det godt kan være kompliceret (og farligt), at kaste sig for meget ud i noget, man ikke har helt styr på, da hele kroppen kommer i spil, når du dyrker yoga.

More

E-cigaretter med e-juice IKKE skadeligt

E-cigaretter med e-juice IKKE skadeligt

Spørgsmålet omkring e-cigaretter og hvor skadelige de er i forhold til almindelige cigaretter. Flere institutioner har længe lavet undersøgelser, og mener nu de har svaret og beviser her for. Den Engelske regering har netop afsluttet og frigivet en omfattende undersøgelse, netop om dette interessante emne, som rigtigt mange har ventet  længe på et uvildigt svar. Konklusionen er helt og aldeles klar fra denne Engelske undersøgelse. Det er op til 95 % mindre skadeligt at e-ryge / e-dampe kvalitets e juice med nikotin end at ryge normale cigaretter. Læs mere om undersøgelsen her.

Imens flere og flere eksperter slå fast at e-cigaretter er mindre skabe en almindelige, er der stadig fordele og ulemper ved e-cigaretter. Vi har kigget på fordele og ulemper her.

Fordele

Det er helt sikkert, at e-cigaretter ikke indeholder lige så mange skadelige stoffer som almindelige cigaretter, som for eksempel tjære. Ligeledes er det også dokumenteret, at du ikke udsætter dine omgivelser for den skadelige passive rygning, så på den måde er e-cigaretter væsentligt bedre end de almindelige. Hvis du køber en væske uden nikotin, kan du i øvrigt også slippe for den afhængighedsskabende virkning, som netop nikotinen giver. Derfor kan e-cigaretter være en rigtig god måde at trappe ned på, og til sidst, stoppe helt med at ryge.

Ulemper

Selvom e-cigaretterne ikke indeholder de samme skadelige stoffer som almindelige cigaretter, indeholder de stadig kemi, som man er ikke er helt sikker på hvor skadeligt der er. Det sikreste er, hvis du køber din væske ved en troværdig forhandler, som overholder alle de danske regler. Så undgår du også de værste tilsætningsstoffer, og du er mere sikker på, hvad væsken indeholder. Mange forhandler, sælger e væske som er produceret i tyskland, hvilket er af høj kvalitet.

Der er undersøgelser, der viser, at e-cigaretter kan føre til sygdomme som astma, bronkitis og kræft ligesom almindelige cigaretter. Risikoen er dog mindre, og hvis alternativet er at ryge almindelige cigaretter, er e-cigaretter som regel et bedre valg, hvilket overnævnte analyse også beskriver.

 

More