Archive for oktober 2017

Vil du gerne kvitte cigaretterne? Så følg disse 3 gode råd

Vil du gerne kvitte cigaretterne? Så følg disse 3 gode råd

Der er masser af grunde til at stoppe med at ryge. Først og fremmest går det ud over din sundhed, og du forkorter dit liv, hvis du er ryger. Som om det ikke var nok, mister du også penge på at ryge – mange penge hver måned. Men det er svært at stoppe med at ryge. Faktisk er det så svært, at det kan afskrække nogle fra overhovedet at prøve.

Måske har du forsøgt før, men ikke lykkedes med det? Uanset, hvad dit grundlag for at forsøge igen er, så får du her 5 gode råd til, hvordan du endegyldigt får sagt farvel til cigaretterne.

nordik®'s e-cigaretter imiterer almindelige cigaretter, men er ikke lige så skadelige.

nordik®’s e-cigaretter imiterer almindelige cigaretter, men er ikke lige så skadelige.

 

#1: Det er ingen skam at bruge hjælpemidler

Det er de færreste, der kan tage en kold tyrker og stoppe med cigaretterne fra den ene dag til den anden. Ofte kan det være en stor hjælp at bruge hjælpemidler, som kan dæmpe rygetrangen og holde hjernen beskæftiget med noget, der afleder tankerne fra cigaretterne. Den danske e-cigarets-producent nordik® har eksempelvis produceret en e-cigaret, der imiterer den almindelige cigaret, både hvad angår smag og udseende.

#2: Acceptér at det er en test udi viljestyrke

Det handler ikke så meget om at stoppe med at ryge, som det handler om, at bevise over for dig selv, at du har viljestyrken til at gøre det. Beslut dig for, at du vil teste din evne til at være vedholdende, når først du har besluttet dig for at stoppe.

Din underbevidsthed vil overbevise dig om, at den mest rationelle beslutning er at begynde igen, hvis du blot stopper for at spare penge eller bliver sundere. Hvis du derimod sætter det mål, at du vil bevise over for dig selv, at du har viljen og evnen til at stoppe (og holde fast i din beslutning), har du større sandsynlighed for at stoppe.

#3: Gør det alene

Selvom det kan virke som en god beslutning at stoppe sammen med én, så er det ikke altid, det er en god idé. Hvis du stopper sammen med en, kan det nemlig påvirke din vedholdenhed, hvis vedkommende ryger i. “Så er der ingen grund til, at jeg selv holder ud,” kunne du fristes til at tænke – og det kan være skadeligt for din viljestyrke.

More

Søvnkvalitet: Sådan får du en sund døgnrytme

Noget af det vigtigste for dit helbred er, at du får en ordentlig nattesøvn. Det er, når du sover, din krop restituerer, og du lader dine batterier op til endnu en dag. Alligevel er der mange mennesker, der ikke sover ordentligt om natten. Det kan have alvorlige konsekvenser for livskvaliteten. Her får du nogle gode råd til, hvordan du får en ordentlig døgnrytme.

Gå i seng på samme tidspunkt hver aften

Hvis du gerne vil have en ordentlig, sund døgnrytme, er det en god idé, hvis du går i seng på samme tidspunkt hver aften. Typisk, hvis du ikke kan sove op aftenen, er det fordi, du ikke har et indre ur, der siger til dig, at nu er det ved at være på tide, du skal sove. Går du i seng på samme tidspunkt hver aften, vil du hurtigt opleve, at du automatisk bliver træt, når klokken nærmer sig det tidspunkt, du plejer at sove på.

Bevæg dig i løbet af dagen

Sørg for at få bevæget dig i løbet af dagen. På den måde får du brugt dine kræfter, og så vil du ikke have så meget energi, når det bliver aften. Belejligt, når du skal sove.

Mørklægningsgardiner kan hjælp

Hvis ikke du kan sove, kan det være, at du skal overveje nogle mørklægningsgardiner. De er gode, hvis du skal i seng, når det er lyst udenfor. Særligt i et land som Danmark, hvor der er skiftende årstider, kan det være en god idé, hvis du sørger for, at få hængt gardiner op, der kan skærme for solen. Når der bliver lyst, sender din hjerne et signal til din krop om at du skal vågne – og det registrerer hjernen, selvom øjnene er lukkede. Du kan finde et stort udvalg af gardiner herinde.

More

Det kan være sundt med et weekendophold

Det kan være sundt med et weekendophold

Sundhed kan være mange ting, og det behøver ikke kun at være sund kost og motion. Sundhed har også meget med ens indre at gøre, da man kan spise nok så sundt, eller dyrke nok så meget sport. Men hvis man ikke er lykkelig, kan det tage på ens sundhed. Det er derfor vigtigt, at man også kigger ind af, når man skal vurdere ens sundhedssituation. Hvis man ikke er lykkelig, er man heller ikke sund.

Sundhed skal komme inde fra

Hvis sundhed har stor betydning for dig, er det vigtigt, at du er lykkelig. Der findes mange måder hvorpå man kan blive lykkelig, og det kan være forskelligt fra person til person. En god mulighed for at blive lykkeligere, er ved at tage en weekend ud af kalenderen og prøve noget nyt. Det kunne f.eks. være et weekendophold med hele familien, hvor man har mulighed for at nyde hinandens selskab i anderledes omgivelser.

Venner og familie har stor betydning

Hvis man går, og er lidt ulykkelig, er det vigtigt, at man har venner og familie ved ens side. Betydningen af familie og venner er kæmpe stor, hvis man ikke er lykkelig. De kan være med til at få en op igen, så man ikke går og er ulykkelig.

Flere unge oplever ensomhed

Tendensen omkring ulykkelighed kan specielt ses ved unge, hvor der er mange, som går rundt, og er ensomme. Det er aldrig sjovt at føle sig ensom, da det kan have store konsekvenser for ens hverdag. Selvom man måske føler sig ensom, lige nu og her, findes der heldigvis løsninger til at komme væk med ens ensomhed. Der findes mange sociale arrangementer som er forbeholdt unge, og her er der rig mulighed for at møde andre. Det er altid en god ide at komme lidt ud, hvis man føler sig ensom. Sociale arrangementer kan derfor være en rigtig god ide, hvis man ikke har lyst til at være ensom mere.

More