Artikler om Sundhed

Den sunde søvn

Den sunde søvn

De hyperlænker du finder i dette indlæg er af kommerciel karakter og dermed er indhold og link af betalt karakter.

Sundhed er mange ting. Det er alt lige fra hvad du putter i munden, til hvor meget du bevæger dig, til hvordan du har det psykisk og meget andet. Noget af det der ofte falder lidt i baggrunden, når snakken går på sundhed, er vigtigheden af god søvn. Alle ved, eller bør i hvert fald vide, at babyer og småbørn har brug for utrolig meget søvn, da det er mens de sover at kroppen får ro til at udvikle sig. Det er essentielt for børn, men for fuldvoksne mennesker er det også uhyre vigtigt at få sin søvn.

Hvorfor hedder det skønhedssøvn?

Du har nok hørt udtrykket, at man har brug for sin skønhedssøvn, og der er bestemt noget om snakken, for hvis man vil være sund, er det essentielt med en god nats søvn, og det er derfor ikke et udtryk der er grebet ud af det blå. Det er faktisk sågar bevist, at man bliver mere attraktiv og køn af at få sin søvn.

Hvor meget skal man sove?

Der findes ikke nogen dokumenteret formel på, hvor megen man skal sove før det er helt optimalt. I mange år har man sagt 8 timer, og på mange måder er et døgn delt op i tre dele. Nemlig 8 timers søvn, 8 timers arbejde og 8 timers fritid. Det er dog langt fra alle, der lige passer ned i den kasse. Mange studier viser, at den perfekte mængde søvn ligger et sted mellem 6,5 og 7,5 timer.

Hvordan får du den bedste søvn?

Der er ikke mange mennesker, der er ens, og derfor er det også forskelligt hvordan vores sovemønster er. Der er dog nogle ting, der er ens for de fleste af os. Det er, at vi skal have en god seng at sove i, en rum temperatur der er en behagelig temperatur, en dyne der passer til sæsonen, og så er der noget som mange ikke går nok op i, nemlig at det skal være mørkt i rummet. Man kan sagtens sove i lyse rum naturligvis, ligesom man kan tage en lur i det fri, hvis vejret er til det, men den dybe søvn kommer lettest ved helt mørkt rum. Anskaf dig mørklægningsgardiner hvis du ikke allerede har det, de giver den mørke kroppen higer efter. De kan købes i de fleste velassorterede forretning i den kategori, du kan blandt andet købe mørklægningsgardiner hos Uniggardin.

Hvor varmt skal der være i soveværelset?

Som nævnt i det tidligere punkt er det godt med et tempereret rum, hvilket betyder at der helst skal være rimelig køligt. Medmindre man er et spædbarn, har kroppen nemlig ikke godt af at sove i rum der er for varme. Når man sover forbrænder man desuden bedre energi, hvis kroppen også skal bruge lidt på at holde sig varm.

Dette var blot et par tips, som er værd at huske på, inden du går i seng klokken 02 og skal op klokken 6, i et soveværelse der er for varmt og alt for lyst – husk at søvnen betyder mere, end du lige går og tror.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *