Artikler om Sundhed

Søvnkvalitet: Sådan får du en sund døgnrytme

De hyperlænker du finder i dette indlæg er af kommerciel karakter og dermed er indhold og link af betalt karakter.

Noget af det vigtigste for dit helbred er, at du får en ordentlig nattesøvn. Det er, når du sover, din krop restituerer, og du lader dine batterier op til endnu en dag. Alligevel er der mange mennesker, der ikke sover ordentligt om natten. Det kan have alvorlige konsekvenser for livskvaliteten. Her får du nogle gode råd til, hvordan du får en ordentlig døgnrytme.

Gå i seng på samme tidspunkt hver aften

Hvis du gerne vil have en ordentlig, sund døgnrytme, er det en god idé, hvis du går i seng på samme tidspunkt hver aften. Typisk, hvis du ikke kan sove op aftenen, er det fordi, du ikke har et indre ur, der siger til dig, at nu er det ved at være på tide, du skal sove. Går du i seng på samme tidspunkt hver aften, vil du hurtigt opleve, at du automatisk bliver træt, når klokken nærmer sig det tidspunkt, du plejer at sove på.

Bevæg dig i løbet af dagen

Sørg for at få bevæget dig i løbet af dagen. På den måde får du brugt dine kræfter, og så vil du ikke have så meget energi, når det bliver aften. Belejligt, når du skal sove.

Mørklægningsgardiner kan hjælp

Hvis ikke du kan sove, kan det være, at du skal overveje nogle mørklægningsgardiner. De er gode, hvis du skal i seng, når det er lyst udenfor. Særligt i et land som Danmark, hvor der er skiftende årstider, kan det være en god idé, hvis du sørger for, at få hængt gardiner op, der kan skærme for solen. Når der bliver lyst, sender din hjerne et signal til din krop om at du skal vågne – og det registrerer hjernen, selvom øjnene er lukkede. Du kan finde et stort udvalg af gardiner herinde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *