Artikler om Sundhed

Undgå smerter i ryg og lænd

Undgå smerter i ryg og lænd

De hyperlænker du finder i dette indlæg er af kommerciel karakter og dermed er indhold og link af betalt karakter.

Der er rigtig mange ting der spiller ind for at holde sig en sund og rask ryg og lænd. En af de årsager, som spiller ind når vores ryg og lænd er dårlige, er bl.a. forkerte stillinger, inaktivitet, overvægt osv. Der er altså mange parametre der skal passes, hvis du gerne vil undgå en ryg og lænd som har smerter. Her får du nogle råd, som vil kunne give dig en sund og behagelig holdning.

Træn ryggen

En af de værste syndere er en inaktiv ryg, som har nogle meget svage muskler. Ryggen og lænden er en af de mest bærende kropsområder, og er den der gør at man kan holde sig oprejst. Det er derfor vigtig at du regelmæssigt for lavet nogle træningsøvelser, enten i fitnesscenteret, men kan også nemt klares derhjemme. Den mest givende øvelse er den klassiske rygbøjnings øvelse, som kan give dig en sund og stærk ryg.

Skaf de rette møbler

Mange personer lider også af rygsmerter, pga. deres siddestilling enten i sofaen, eller på stole derhjemme. Det er så vigtigt at du ikke sidder og spænder i din ryg, når du sidder ned, da det belaster den på den helt forkert måde, som ødelægger muskler og led. Hvis du mener at det er dine møbler som giver dig smerter bag på, så kan det kun gå for langsom med at få købt nogle møbler som du kan sidde ordentligt i. Skal du have et møbel som du sidder fantastisk i, skal du købe en Lounge Chair fra Vitra Eames. Du finder ikke en stol som er mere behagelig at sidde på en denne.

Løft rigtigt

Lige et hurtigt tip til slut, er den klassiske, som man stadig falder i. Det er nemlig super vigtigt at du løfter rigtigt, når du skal løfte noget tungt. Et rigtig løft skal gøres med benene, ved at bugge helt ned i knæ, og løfte sig op med benene. Bruger du ryggen, vil den blive overbelastet, og du kan skade den alvorligt.